'באו חשבון'! – עצתם של העשירים הרוחניים

 

"על כן יאמרו המושלים באו חשבון תבנה ותכונן עיר סיחון, כי אש יצאה מחשבון להבה מקרית סיחון אכלה ער מואב בעלי במות ארנן". (במדבר כא, כז-כח)

ובבעל הטורים: "על כן יאמרו המושלים, בגימטריה 'אלה המה המושלים ביצרם' (בבא בתרא עח,ב)".

וגמ' בבא בתרא (עח, ב): "ואמאי קרי ליה סיח, שמהלך אחר סיחה נאה. א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן, מאי דכתיב (במדבר כא, כז) 'על כן יאמרו המושלים' וגו', המושלים אלו המושלים ביצרם. בואו חשבון, בואו ונחשב חשבונו של עולם הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה. תבנה ותכונן, אם אתה עושה כן תבנה בעולם הזה ותכונן לעולם הבא. עיר סיחון, אם משים אדם עצמו כעיר זה שמהלך אחר סיחה נאה, מה כתיב אחריו 'כי אש יצאה מחשבון' וגו', תצא אש ממחשבין ותאכל את שאינן מחשבין. ולהבה מקרית סיחון, מקרית צדיקים שנקראו שיחין. אכלה ער מואב, זה המהלך אחר יצרו כעיר זה שמהלך אחר סיחה נאה".

*  *  *

מדוע לא רוכש העני ארבעה בתים?

בשיעור הקודם [בפרשת קורח מאמר 'להיות' עשיר רוחני – בעבודת התשובה] למדנו, שלב נוסף כיצד נחלץ ממרוץ העכברים, ע"י שנסדר את שלושת המושגים בסדר הנכון: להיות > לעשות > להשיג. רק בסדר זה נוכל להגיע לחזון שאנו מעוניינים להשיג. אם ננסה 'לעשות' בלי שנהפך 'להיות' לא נצליח להשיג ונשאר תמיד רצים במרוץ העכברים.

ניקח דוגמה, אם נשאף ונרצה להשיג בית מלון גדול, ננסה לעשות כמו שאנשים עשירים עושים – קונים בית מלון, מהר מאוד נגלה שהעסקה לא תצליח ונפשוט את הרגל, בית המלון יסגר!

המעשה שעושים העשירים אינו קניית הבית מלון, אלא ישנו תהליך מקדים לאותו מעשה והוא קניית ארבעה בתים קטנים שמהווים נכס עם הכנסה פאסיבית, ולאחר זמן כאשר הרווח גדל מתאפשרת העשייה של קניית בית מלון גדול.

אלא שכאן טמונה מלכודת העכברים לאותו אדם שמנסה לשנות את סדר המושגים: להשיג > לעשות > להיות, האדם מהמעמד הבינוני והעני, כל זמן שלא היפך את הפנימיות שלו ל'להיות' עשיר הוא נופל קורבן למלכודת העכברים שגורמת לו לעשות אך לא את הדבר הנכון, הוא עושה דברים שאנשים עשירים עושים, קונה בית גדול ומפואר, קונה מכונית מפוארת, יוצא לטיולים וחופשות המהוות מותרות עבורו.

א"כ, שואל האיש מהמעמד הבינוני והעני, מה אני צריך לעשות שעושים העשירים כדי להשיג ומבלי ליפול למלכודת העכברים?

התשובה: לרכוש ארבעה בתים קטנים כחולים, להמתין זמן מה שההכנסה הפאסיבית תגדיל את תזרים המזומנים שלנו ואז למכור את ארבעת הבתים ולרכוש בית מלון אדום. בדיוק כמו שעושים במשחק המונופול.

זהו, כל כך פשוט וקל?! צועק העני והאיש מהמעמד הבינוני.

הכין טמונה המלכודת? שואל בפחד.

בבת-שחוק אומר העשיר, בבקשה, תתחיל לעשות, לך תרכוש ארבעה בתים!

לאחר מספר חודשים אנחנו פוגשים את אותו אדם עני והאיש מהמעמד הבינוני ושאלה בפינו: האם עשית משהו עם הידע שמסרנו לידיך? שאלנו כמה בתים כחולים הספקת לרכוש?

בפני כבושות בקרקע ובידיים פשוטות לצדדים משיב: אף לא בית אחד נרכש! אני לא יכול לעשות את זה, אין לי את האמצעים הפיננסיים בכדי לרכוש ארבעה בתים קטנים.

שאלנו, כיצד ייתכן שלרכוש בית מלון גדול הוא כן יכול, ואילו ארבעה בתים קטנים טוען שאינו יכול?

העני והאיש מהמעמד הבינוני לא ידעו להשיב על כך, רק הפטירו בכעס: אתם העשירים יודעים טוב לגנוב ולסחוט את רשויות החוק, אנחנו העניים לא יודעים איך לגנוב ונוהגים רק בדרך הישר והאמת ולכן אנחנו לא יכולים!

שמתי את היד על גבו של האיש ואמרתי לו: כאן נפלת למלכודת העכברים. העכבר רוצה להשיג את הגבינה צהובה, הוא רואה אותה בתוך המלכודת ועושה מעשה ורץ לתוך המלכודת בליל לחשוב כלום! והמלכודת נסגרת מאחוריו בטריקה.

אתה רוצה בית מלון, אתה רץ ועושה מעשה, לוקח משכנתא – התחייבויות ורוכש את המלון, בכך פעלת בלי לחשוב, פעלת כמו עכבר, הסבת והחלפת את סדר המושגים, או יותר נכון דילגת על המושג העיקרי.

הדרך לצאת ממרוץ העכברים כפי שדיברנו בשיעור הקודם והיות נדבר על כך ביתר הרחבה, היא לסדר תחילה את המושגים: להיות > לעשות > להשיג!!

*  *  *

מלכודת העכברים איננה הגבינה צהובה

המלכודת של העכברים היא לא הגבינה צהובה המונחת בתוך המלכודת. אלא דוקא קופסת המתכת היא המלכודת. הגבינה צהובה היא האוכל של העכבר, זה טיבעו לחפש ולרוץ אחרי מזונו. אבל המלכודת היא הקופסה שעוטפת את הגבינה צהובה, היא סוגרת עליו ולוכדת אותו למוות.

העני והאיש מהמעמד הבינוני רצים אחרי מה שקבעו לעצמם כיעד וחזון, וזה טיבעו של כל אחד, בלי העמדת חזון ויעד לא יתקדם לשום מקום. אלא שסביב אותו דבר שנקבע כיעד וחזון ישנה עטיפה נחמדה, יש משכנתא בתשלומים נוחים ומקדמה קטנה, יש צפצופי תרנגולים מסביב שמקרקרות: לא זה לא אפשרי לך, אתה לא יכול לעשות דבר כזה, לך תדע לאיזו מלכודת מפילים אותך, אולי לא יהיו לך שוכרים לבתים, אולי לא ישלמו לך על השכירות, ועוד כהנה וכהנה טענות שאומרים החברים ובני המשפחה.

כל אלו מהווים מלכודת עכברים, אנחנו רצים אחרי היעד שלנו, רוכשים דברים המנצנצים בעיניים בגלל משפטים נחמדים שאומרים לנו אנשי המכירות: 'עסקה טובה עם מקדמה קטנה ותשלומים נוחים', וככה אנחנו מוסיפים לעצמנו עוד ועוד התחייבויות.

ולהיפך, כשאנחנו באים לרכוש ארבעה בתים קטנים ולהתחיל לעשות מה שבאמת עושים העשירים, קופצים אותן תרנגולות המקרקרות משפטים שמחדירים פחד ואימה בלבנו, ואנחנו חדלים מלפעול ולבצע עיסקאות שיניבו לנו הכנסות פאסיביות תמידיות.

אלו שני מקרים שאנחנו יכולים לצמוח מהם כלכלית או ליפול כלכלית, והכל תלוי בדבר אחד:

'ל-ה-י-ו-ת' עשיר! אותו 'להיות' קובע בפנימיות שלנו האם נמשיך בעסקה עם התשלומים הנוחים, או שנחדל ממנה. אותו 'להיות' קובע האם נרכוש את ארבעת הבתים או שנחדל מהעסקה הזו.

מה מביא אותנו 'להיות' עשירים? לא המעשים שעושים העשירים, אלא שינוי אופי והלך חשיבה פנימי!

כשנראה את הדבר שטיבענו רץ אחריו, ננסה לקלוט בשכלנו מה שעיננו לא קולטות מחמת המרדף אחר הנוצץ, נתבונן לעומק במה שאומר לנו הבנקאי, מה שמספר לנו איש המכירות, נחשב טוב-טוב אחד פלוס אחד כמה זה שווה, ומה הסה"כ היוצא לנו, האם טמונה כאן מלכודת של התחייבות בשבילנו ונכס בשביל הבנקאי ואיש המכירות?

ולהיפך, כשנתבונן במחשבתנו ובשיכלנו ונגלה אוצר שטמון באיזו עסקה טובה, ננסה להתנתק מכל הקולות הרועשים סביבנו, נתגבר על הפחד המנסה לכבות בליבנו את להבת האש הדוחפת אותנו לבצע את העסקה הטובה ולרכוש את הנכס המניב הכנסה פאסיבית אמיתית.

'להיות' עשיר זה לדעת כיצד לנהל פנקס רישומים מדוייק של דוח הכנסות, הוצאות ומאזן נכסים והתחייבויות. וכל עסקה שבאה לידנו לבחון אותה לעומק על הנייר ובשכלנו הנקי מכל רעשי הרקע ורגשות הפחד הנוקפים בתוכנו, ורק כך להחליט אם לעשות או לחדול.

 

*  *  *

יסוד עבודת התשובה – עריכת פנקס חשבון נפש

יסוד גדול זה נלמד בפרשת השבוע, איך נוכל 'להיות' עשירים רוחניים?

כיצד נוכל ללכת בדרך בלי ליפול במלכודת העכברים הרוחנית?

על ידי שנסדר את סדר המושגים הנכון: להיות > לעשות > להשיג! זהו הסוד.

"על כן יאמרו המושלים", אלה המה המושלים ביצרם. אלו העשירים הרוחניים.

המסילת ישרים מביא את מאמר חז"ל זה במידת הזהירות, הרמח"ל אומר שמי שהמהלך בגן המבוכה ושואל כיצד יוכל לצאת ממנו. התשובה: שישאל את אלול שנמצאים בקתדרה למעלה, בתצפית, אלו שכבר עברו את הדרך ועלו למעלה, אלו הצדיקים, עובדי ה' ובעלי התשובה, המה המושלים ביצרם.

הוא לא אומר לנו לשאול את החברים שלנו סביבנו, את המשפחה שלנו, את אותם תרנגולות המקרקרות סביבנו ואומרו לנו עשו כך עשו כך ואל תעשו כך אל תעשו כך…

מפני שאותן תרנגולות, אותם אנשים שסביבנו, אנשי המעמד הבינוני והעניים לא יודעים מה לעשות באמת, הם נמצאים באותו גן מבוכה ומנסים בכל דרך לצאת ממנו אך פועלים מתוך רגשותיהם ומידותיהם ונגיעות נפשם, ולא מנסים להקשיב למי שלמעלה, לאותם העומדים בקתדרה ומורים לנו את הדרך הנכונה.

מה אומרים המושלים ביצרם?

באו חשבון! הם לא אומרים תעשו כך, תעשו כך, רכשו מעשים גדולים ועצומים, תלמדו שעות בתענית דיבור, תישארו ערים כל הלילה ותהגו בתורה, תוותרו על מותרו דקות שבדקות כדוגמת מעשי גדולי עולם.

באו חשבון, היא דרך התשובה, הפסד מצוה כנגד שכרה, שכר עבירה כנגד הפסדה.

תחילת דרכנו, אומרים העשירים, המושלים ביצרם, היא לשנות את הפנימיות של עצמנו, 'להיות' עשיר, לחשוב כמו עשיר. לפעול עם השכל שלנו ולא על פי ראות עיננו ורצוננו.

כיצד נעשה זאת? על ידי חשבון נפש עמוק וחודר חסר פחד, לגלות את ה'אני' האמיתי זה מפחיד ודורש תעצומות נפש גדולות, זה דורש לפעול ללא חת, יראה ופחד.

להתחיל לחשוב כמו עשיר, כמו מי שמושל ביצרו, נדרש מאיתנו פעמים רבות לחדול מדרכם הקלוקלת של החברה, הסביבה ופעמים אף מדרך המשפחה.

עשיר גדול אחד מספר כי צמיחתו הכלכלית נבעה דוקא מכך שנטה מדרכו של אביו הביולוגי שהיה תופס בדרך הביטחון הכלכלי ולא חירות פיננסית.

ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצוק"ל מספר כי אביו לא היה אלא בעל הבית פשוט ביותר, ובכל זאת סטה מדרך חייו הפשוטים ותפס בדרך הגדלות הרוחנית.

פעמים אדם חי במשפחה פשוטה – יהודים יראי שמיים, אך בלי שאיפות לגדלות רוחנית וגדלות בתורה ויראת שמים, וצריך לפעול ללא פחד ובתעצומות נפש כנגד הזרם ולצמוח רוחנית.

זה דורש מהאדם תחילה, קודם שמתחיל לעשות מעשים, 'להיות' אדם גדול, ולהיות פירושו של דבר להתחיל לחשוב בשכל ולא לפעול עם רגשות פחד נגיעות ורצונות. לכבוש את הבושה, הלעג מהסביבה, וכמ"ש הרמ"א בתחילת דבריו בשו"ע (סימן א' סעי' א') "ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת הש"י", רק באופן זה יוכל האדם לסדר את המושגים שלו נכון: להיות > לעשות > להשיג!!!

זה דורש ידע בעריכת פנקס חשבון נפש – זו דרך בעל תשובה, זו דרכם של המושלים ביצרם, זו העיצה של העומדים על הקתדרה למעלה האומרים לנו: באו חשבון!

אי"ה במאמר הבא נתחיל ללמוד כיצד עורכים פנקס, דוח הכנסות והוצאות ומאזן נכסים והתחייבויות.

יה"ר שנזכה ללמוד דרכי תשובה כיצד, לכבוש את הפחד הפנימי המונע מאיתנו לצמוח בעבודת ה' ולהיחלץ ממרוץ העכברים להגיע לחירות – אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה, אמן.

 

שבת שלום ומבורך!

לתגובות: GMAIL.COM@YSHTORA1