לחפש את האמת, "באמת"…"עשה רצונך כרצונו"
"כל עפר הארץ היה כנים בכל ארץ מצרים" (ח,יג).
"אמרי ליה יוחנא וממרא למשה תבן אתה מכניס לעפריים, אמר להו, אמרי אינשי, למתא ירקא, ירקא שקול".(מנחות פה .)
מסביר רש"י במקום שיוחנא וממרא ראשי המכשפים המצרים סברו שמשה רע"ה, בא לעשות להם מעשי כשפים, ולכן אמרו לו "תבן אתה מכניס לעפריים"? דרך משל מה אתה בא למכור תבן לעיר עפריים ששם יש תבואה בשפע?, והנמשל הוא, שמצרים מלאה בכשפים, אתה בא לשם לעסוק בכשפים?, אמר להם, "למתא ירקא, ירקא שקול", לעיר שגדל שם ירק הרבה, הבא ירק שלך למכור, לפי שמתקבצין שם הכל לקנות, דהיינו, סוחרי הירק שם מבינים בטיב החומר, ומסיים רש"י, הם אמרו לו דברי ליצנות, והוא השיב להם בעניינם,ע"כ (עיין מהרש"א שביאר באופן שונה).
תמה הגאון רש"ז מקלם על דברי רש"י, שלכאורה נראה שהודה להם משה על טענתם, ואת"ל, שאכן לעג להם, מה התועלת בהבאת הסיפור הזה?, אך מאחר שהובא דבר זה בש"ס, ע"כ, יש כאן לימוד גדול.
חותמו של הקב"ה אמת, והמתקרב אל האמת, מתקרב אליו יתברך, קירבה זו מעניקה לאדם את העונג הגדול ביותר שבכל העינוגים בעוה"ז, וק"ו בעולם הבא.
ג. דרגות עיקריות יש בין מבקשי האמת, 1. הכובש מידותיו, וביטל את תשוקותיו לרע, עד שהפך לטבע. 2. המשתוקק לרע, אך שכלו מרגיש בכך, ולפיכך כופה את שכלו על יצריו, אף זו מדרגה גבוהה. 3. מי ששכלו חלש, נכנע לתאוותיו והולך בשרירות ליבו, עד שחושב שהצדק עימו, אך עכ"ז, אם יוכיחוהו, ויעמידוהו על טעותו, יחזור בו מטעותו כי עדיין מבקש אמת הוא, גם הוא עדיין קרוב להקב"ה, שהרי קיבל תוכחת, וסימן הוא כי האמת היא נר לרגליו.
בכל אחת משלשת דרגות עיקריות אלו ישנן דרגות משנה, ובדיוטא התחתונה ניצבים אלו הרחוקים מן האמת בתכלית הריחוק, חפצים הם שהאמת תותאם לרצונם, ודומים הם למי שמכחישים את השמש בצהריים, אינם מסתגלים לאמת הצרופה, והנם שונים בתכלית השינוי מכל חכמי לב הכובלים את רצונם לאמת.
חרטומי מצרים הנם דוגמא לסכלים הקובעים את האמת בהתאם לרצונם, אמנם הצליחו בכישופיהם להפוך המטה לתנין, אך משראו שבלע מטה אהרון את מטותם, ופרש"י, שחזר ונעשה מטה ובלע את כולן, ודבר זה היה ברור שאינו דרך כישוף אלא נס, היו חייבים להגיע למסקנא שמשה ואהרון אינם מכשפים, ולמרות זאת התריסו בפניהם, "תבן אתה מכניס לעפריים", ונצמדו לאמת "שלהם".
ה"ה בכל דבר שכלי ונטול פניות, יכול כל אדם לראות שהאמת הצרופה היא נגד רצונו ותאוותיו, ובכ"ז, נוטה להתעלם מכך ולקבוע את האמת כפי שנח לו, עפ"י רצונו, התנהגות זו, היא דרכו של השכל, המביאה אותו לעברי פי פחת.
משה השיב לחרטומים, מאחר והנכם שייכים לכת החכמים מהדיוטא התחתונה, אלו המתאימים את האמת לרצונם, לא יועיל כאן ויכוח שכלי, ועדיין, עם כל רשעותם הבינו אמנם את דברי משה, וזו כוונת רש"י, שבעיר שיש בה הרבה ירקות, ללא ספק ישנם מבינים גדולים בערך הירק, ולפיכך, במצרים, שיש בה מכשפים גדולים, היה לכם להבין מייד בטיב הסחורה שלנו, וכי יד ה' היא ולא כישוף, אך כאמור, משלא הבנתם זאת, סימן הוא, שרצונכם השתלט על שכלכם.
לצערנו, מסביר הגרש״ד פינקוס זצ״ל, רבים הם השוגים בזאת, ואינם מעוניינים לברר את האמת הצרופה וללכת אחריה, קובעים לעצמם מה היא האמת הרצויה להם, מתרחקים מן האמת ומהדביקות בו יתברך, הורונו חז"ל, "עשה רצונך כרצונו", דהיינו, תרצה את המציאות האבסולוטית, מה שרוצה הבורא יתברך ואז תצליח.
ויהיו הדברים ןלזכות ורפואת כל חולי עמו ישראל ובכללם לרפואת רבי יצחק בן ימנה, רבי שלמה בן שמחה, עיוש בן סבירסה, זאב בן שרה, זילפה חיה בת רבקה, ניסים מקסים בן זוהרה, ודורית בת לינדה, לרפואת הנפש ורפואת הגוף, אכי"ר.
בברכת שבת שלום וחודש טוב ומבורך
צוריאל קריספל
0 תגובות