לפני התגלע הריב-נטוש !
"ויחפרו עבדי יצחק בנחל וימצאו שם באר מים חיים, ויריבו רועי גרר עם רועי יצחק לאמור לנו המים ויקרא שם הבאר עשק כי התעשקו עמו, ויחפרו באר אחרת ויריבו גם עליה ויקרא שמה שטנה, ויעתק משם ויחפר באר אחרת ולא רבו עליה ויקרא שמה רחבות ויאמר כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ" (כו, יט-כב).
בספר 'טעם ודעת' פירש את הפסוקים כפשוטם, שבאה התורה כאן ללמדנו עצה טובה הלכה למעשה בהתנהגות בין שכנים, כיצד מתפתחים מריבות, ואיך להתרחק מהן.
עבדי יצחק חפרו באר, באו אנשי פלשתים וטענו "לנו המים", ומה נעשה מזה? – "עשק", ואמנם עסק הוא לא דבר נורא כל כך, אך כדרך העולם, כשהדבר קורה כבר פעם שניה, עתה צריך כבר שם אחר לגמרי, וזה כבר ייקרא "שטנה", כי הגיעו הדברים לידי שנאה !
והנה, אם עבדי יצחק היו מתעקשים ועומדים על זכויותיהם וחופרים באר אחרת בקרבת מקום, יכולים אנו לדמיין לעצמנו איזה שם מעניין היו קוראים לבאר השלישית – שם המזכיר שפיכות דמים או דומה לזה…
אך לא כך היו פני הדברים, עבדי יצחק השכילו לוותר ולהסתלק מן המקום – "ויעתק משם", ואז כאשר חפרו באר אחרת , הרחק ממקום המחלוקת, נאמר עליה, "ויקרא שמה רחבות ויאמר כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ", כלומר, אם לא מתעקשים אלא מוותרים ומחפשים דרך אחרת, זוכים להצלחה והרחבה, לפרות ולרבות, וכל שמתרחקים יותר מן המחלוקת זוכים לברכה גדולה יותר.
כמה פשוטים הדברים ! הלכה למעשה !
ובתרגום יהונתן בן עוזיאל כתב עוד דבר נפלא, וז"ל, (מתורגם מארמית ללשון הקודש), ויריבו רועי גרר עם רועי יצחק לאמר לנו המים, ובא יובש מן השמים והתייבשה הבאר, ואז החזירו אותה ליצחק, ונבעה שוב, וכו', וחפרו עוד באר, ורבו גם עליה, והתייבשה, ולא נבעה שוב, קראו את שמה שטנה, ע"כ.
היינו, בפעם הראשונה כשהיה ביניהם רק דין ודברים, כאשר התייבשה הבאר וכבר לא הייתה להם תועלת ממנה, החזירוה לעבדי יצחק, אבל כשהגיע הדבר לידי "שטנה", שכבר הייתה שנאה ביניהם, אפילו שיבשה הבאר ולא הייתה להם ממנה כל הנאה או תועלת, לא החזירוה בשום אופן, כי כך היא דרכה של השנאה, לא אכפת לו לאדם שלו עצמו אין תועלת מהדבר, העיקר שגם לשונאו לא יהיה !
וכך אמר שלמה המלך ע"ה, (משלי יז, יד), "פוטר מים ראשית מדון, ולפי התגלע הריב נטוש", דהיינו, שהתחלת המריבה היא כמו חור קטן שנוצר בסכר עצום של מים, שאם לא דואגים לסתום אותו מייד, סופו שילך ויתרחב עד שיגרום לקריסתו של כל הסכר כולו, ואחריו יבוא שיטפון עצום שיגרוף את כל מה שנקרה בדרכו, כך גם בענייננו, אם לא דואגים לנטוש ולוותר בתחילתה של המריבה, סופה שתלך ותתרחב עד לשנאה עצומה, שאחריתה מי ישורנו.
והעצה – לפני שמתגלע הריב, "נטוש" ! נוותר ונסתלק, ואז יתקיים בנו, "כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ".
ויהיו הדברים עלים לתרופה ולסכות כלל ישראל ולרפואת מוריס משה בן ריחאנה, בנימין בן מזל צ׳ונה, מרדכי בן רחל, זילפה חיה בת רבקה, שלמה בן שמחה, שרה פרימט בת שושנה, ורבי יצחק בן ימנה, רפואת הנפש ורפואת הגוף, אכי״ר.
ולהצלחת זאב בן שרה.
בברכת שבת שלום וחודש טוב ומבורך
צוריאל קריספל
חזק וברוך. שבת שלום וחודש טוב
חזק וברוך צוריאל היקר. שבת שלום ומבורך וחודש טוב
שבת שלום ומבורך!!!
חודש טוב!!!
יישר כח!!!