🕯️דבר תורה לשבת פרשת ויחי🕯️
כתוב בפרשה: "ויקרא יעקב אל בניו, ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (מ"ט, א')
וכתוב במדרש בראשית רבה פרשה צ"ח סימן ב', על פס' זה: "רבותינו אומרים: ציווה אותם על המחלוקת".
וצ"ב בדברי מדרש זה בתרתי:
1. מאיפה רואים כאן בפס' שיעקב אבינו מצווה על המחלוקת?
2. ויותר מזה, מדוע שיעקב יצווה על מחלוקת? וכי מחלוקת זה דבר טוב?
עונה ר' יעקב קמינצקי בספרו "אמת ליעקב" על התורה, תירוץ מדהים בעיניי. ר' יעקב קמינצקי אומר, שבזה שיעקב אבינו עכשיו בהמשך הפסוקים מתאר את אופיו ואת ייחודו של כל אחד ואחד מבניו ובני בניו העתידיים, ואת קורות חייו השונים, אז בזה מיניה וביה הוא אף מצווה על המחלוקת, שכן בזה שכל אחד מבניו ובני בניו העתידיים יחיה באופן פרטי השונה מחבירו, הדבר ודאי שיביא לידי מחלוקות, אבל לא בקטע רע כמחלוקת קורח ועדתו, אלא מחלוקות שיינבעו ממקום חיובי וטבעי ממקום של "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות", שפשוט נובעת מגוונו המיוחד והייחודי של כל אחד ואחד מבני השבטים ואופיו והשקפותיו הייחודיים לו. ממילא יש בזה משום ציווי למחלוקת, וממילא יש בזה משום דבר חיובי – שכל אחד יחיה כפי שעשהו אלוקים.
שיהיה לכולנו –
🌹שבת שלום ומבורך 🌹
אבל זה לא מחלוקת שכל אחד שונה
כשכל אחד שונה הדבר מביא באופן טבעי למחלוקות.
מחלוקת הכוונה' חלוקה' שכל אחד 'מחולק מחבירו.