כידוע פרשת תצוה יוצאת דופן בכך ששמו של משה רבינו לא מוזכר בה, והסיבה היא בגלל שמשה רבינו אמר לקב"ה לאחר חטא העגל 'ואם אין מחני נא מספרך' – כלומר, אם לא תסלח לעם ישראל על החטא, תמחה את שמי מספר התורה, ומאחר וקללת צדיק אפילו על תנאי – מתקיימת (גם אם התנאי לא התקיים) היה צריך למחות את שמו של משה רבנו לפחות מספר אחד – פרשה אחת, וכבר נאמרו כמה וכמה טעמים מדוע דווקא פרשת תצווה 'זכתה' לכבוד המפוקפק הלזה.
אך חוץ מפרשת השבוע שלנו שמו של משה רבינו מופיע בכל פרשה! (מלבד ספר בראשית כמובן ועוד מספר פרשות בספר דברים) ולכן מאוד יש להתפלא על שאלת הגמרא במסכת חולין (קלט:) ששואלת 'משה מן התורה מניין'? מה זאת אומרת מניין? הרי שמו של משה רבינו מופיע בתורה 647 פעמים!! אז מה הכוונה 'משה מן התורה מניין?
כאשר הגמרא שם שואלת מרדכי מן התורה מניין, אסתר מן התורה מניין, המן (הרשע) מניין, זה אכן מובן, אבל משה רבינו? מה כוונת הגמרא.
מספרים שפעם שאלו את הגר"ח קנייבסקי שליט"א כמה פעמים שמו של משה רבינו מופיע בתורה, והוא ענה 647 פעמים.
אמר אחד הנוכחים, הרצתי חיפוש במחשב, ויצא 649 פעמים, הרב טועה…
אמר הרב – המחשב טועה….
אמרו לו, כבוד הרב, זה מחשב, מחשב לא יכול לטעות..
אמר להם הגר"ח: המחשב מחשיב כל פעם שכתוב בתורה את האותיות 'משה' ביחד, ולכן הוא גם מחשב את הפסוק 'ואם ימעט הבית מהיות משה…' וכמו כן הוא מחשב את הפסוק 'שמוט כל בעל משה ידו…', אם תורידו את שתי הפעמים הללו תגיעו ל-647…
בכל אופן נחזור לעניינו.
ומה עונה הגמרא שם? משה מן התורה מניין? מביאה הגמרא את הפסוק 'בשגם הוא בשר', ומה הקשר? הגימטריא של המילה 'בשגם' עולה למניין 345 שזו גם הגימטריא של המילה 'משה'….
ונשאלת השאלה, הרי גם משה זו גימטריא של משה? מה כוונת הגמרא?
כתב ה'חוט המשולש' לבאר: כאשר הגמרא שואלת 'משה מן התורה מניין', היא לא מחפשת היכן כתוב שמו של משה רבינו, היא מתכוונת לשאול איך אפשר ללמוד ממשה רבינו שניתן להתקדם כל כך ולהגיע לדרגות כל כך גבוהות? ועל זה עונה הגמרא 'בשגם הוא בשר' גם משה רבינו היה 'בשר ודם', ובכל זאת הגיע להיכן שהגיע.
אנחנו קרוצי חומר, אבל יש בנו נשמה טהורה, ועל ידה אנו יכולים לקדש את החומר.
לקחת את הבשר, ולקדש ולטהר אותו לעבודת השם יתברך.
שבת שלום ומבורכת לכל בית ישראל!
0 תגובות