מקום שבעלי תשובה עומדין…

 

נאמר בפרשתנו כאשר נתבקשו בני ישראל לבוא ולתרום מהונם לטובת המשכן ״ויבואו האנשים על הנשים״.

 

פירש רש״י עם הנשים…ונתנו הנשים תכשיטין שלהם נדבות למשכן, כי מדינא דגמרא (ב״ק קי״ט.), אין מקבלין צדקה דבר מרובה מן הנשים, שמא הם נותנים זאת בלא ידיעת בעליהן והוי גזל, כי מה שקנתה אישה קנה בעלה, לכן כאשר רצו הנשים ליתן תכשיטיהן לנדבת בנין המשכן וחששו פן לא ירצו הגבאים לקבל מהן בלא רשות בעליהן פן יקפידו בעליהן, לכן לקחו הנשים איתם גם את בעליהן להסכים בנדבותיהן.

 

מקשה ״מלא העומר״, אם כך לפי פירוש רש״י מדוע לא אמר הכתוב בפירוש ויבואו האנשים עם הנשים? ועוד, שאין זה מדרך המוסר והצניעות שיבואו אנשים עם הנשים יחד, ויתכן להסביר על פי מה שאמרו חז״ל, מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, והנה כידוע במעשה העגל כתיב ״ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם״, ולא באזני נשיהם, ואמרו חז״ל שהנשים לא רצו ליתן תכשיטיהן לעגל, רק האנשים פרקו מעל אזני עצמם, לכן אחר כך כאשר נתנו האנשים את נדבתם לטובת המשכן והיו בבחינת בעלי תשובה גמורים, הגיעו האנשים למדרגה גדולה יותר מן הנשים שלא חטאו כלל והיו במדרגת צדיקים, וזה מה שאמר הכתוב ״ויבואו האנשים על הנשים״ דהיינו במדרגה גבוה מהן.

 

ויהיו דברים אלו עלים לתרופה ולזכות כל ישראל ולרפואת צליל בת רינה ובנה הנולד לה, זאב בן שרה, איתיי חיים בן אהובה, שלמה בן שמחה, מרדכי בן רחל, זילפה חיה בת רבקה, עיוש בן סבירסה, ומשה מוריס בן ריחאנה, רפואת הנפש ורפואת הגוף אכי״ר.

 

בברכת שבת שלום וחודש טוב ומבורך

 

צוריאל קריספל