שם שמים שגור בפיו
וירא אֲדֹנָיו כִּי ה ' אִתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר הוּא עשָׂה ה ' מִצְליח בידו
( לט , ג )
' כי ה ' אתו ' – שם שמים שגור בפיו ( רש " י )
ובמדרש איתא : "מלחש ונכנס מלחש ויוצא , הוה אמר ליה מזוג רותחין והיו רותחין, פושרין והיו פושרין", ע " כ.
כלומר, כל מה שהיה יוסף עושה, היה לוחש בשעת מעשה תפילה להקב"ה.
הוא היה חי כל הזמן עם הקב "ה שכן, יסוד גדול הוא בענין התפילה, שאין התפילה מיוחדת רק לשלוש פעמים ביום, אלא היא היסוד והתכנית לעצם צורת חיי היהודי, לחיות את החיים הטבעיים עם השי"ת, וכמפורש בפסוק
(דברים ד, ז) "ומי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו , כה׳ אלקינו בכל קראנו אליו". זהו עיקר צורת היהודי – שחי וקרוב תמיד להשי"ת.
לכן נמשל מתן תורה בכל התורה כולה לחתונה, והקשר בין הקב"ה לכלל ישראל נמשל לקשר שבין איש ואשה, כי כשם שחיי הנישואין אינם רק שייכות הדדית, אלא זוהי צורת חיים, שחיים יחד בשותפות, כן ממש נמצא הקב "ה על ידינו בכל רגע בכל קראנו אליו, אם לעזור בכל דבר גדול או קטן , או כביכול סתם לשוחח על כל נושא וענין.
והפסוק כפשוטו, ״כי ה׳ איתו״, דומה הוא ממש לילד ההולך עת – חושך ואפילה, שמרוב פחדו אוחז חזק ביד אביו ואינו מניחו לרגע, ולכן הכל הצליח בידו בשלימות, שעל ידי התפילה התמידית היה הקב"ה תמיד קרוב אלין ועומד לצדו, ולא היה אפילו לרגע אחד לבד.
וכך צריכה להיות דרכו של כל אדם, הקב״ה תמיד קרוב אליו ועומד – להיות דרכו של כל אדם בעוה " ז.
העצה – לברוח מהנסיון
וַיעזב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וִיצֵא הַחוּצָה (לט , יב )
בזכות עצמותיו של יוסף נקרע הים לישראל , הה״ד "הים ראה וינוס׳ בזכות "ויעזוב בגדו בידה וינס' "(ב״ר פפ״ז,ח)
לימוד נפלא לומדים אנו מיוסף הצדיק, שומר הברית ויסוד העולם, כאשר נפגשים במצב של נסיון צריך לברוח מהמקום, ולפעמים, כאשר אי אפשר או שאין צורך ביותר מכך, ניתן לנוס גם על ידי הורדת עיניים או על ידי הסטת הראש לצדדין.
על יוסף הצדיק נאמר "צדיק יסוד עולם״ ( משלי י , כה – זוהר חדש בראשית דף מה ע " א ).
הוא היה האדם היחידי בהיסטוריה של העולם שפרנס וכלכל את כל העולם כולו, אולם כאשר תפס אותו איזה נסיון, מה הוא עשה? ״וינס"! הוא לא ניסה להתמודד, אלא ברח מרוב פחד החטא.
כמה מוסר השכל יש ללמוד מזה!
יש הבוטחים בעצמם, שמראות וקולות הרחוב לא ישפיעו עליהם לרעה, ולכן הם מרשים לעצמם להיות במגע מסויים עם העולם החיצוני, אולם הבא לידי נסיון עלול חלילה להיכשל, והעצה וההדרכה שקיבלנו מיוסף הצדיק היא לנוס ולברוח מכל מגע עם השפעות זרות .
ויהיו דברים אלו עלים לתרופה ולזכות כלל ישראל ובכללם מו״ח ר׳ עיוש בו סבירסה, בני בנימין בן מזל צ׳ונה, משה מוריס בן ריחאנה, זילפה חיה בת רבקה, מרדכי בן רחל, רפואת הנפש ורפואת הגוף בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.
ולהצלחת זאב בן שרה בתורה ויר״ש
בברכת שבת שלום ומבורך וחנוכה שמח
צוריאל קריספל
חזק וברוך דברים נפלאים